 |
Ohjelmaversio
6.0.65
Windows 10, 8 ja 7 käyttäjille
HUOM! Taseri ohjelman ylläpito päättyy
31.12.2019
Ohjelmaa päivitetty
20.3.2017.
Käyttöopas
Käyttöopas päivitetty 20.3.2014
Lataa käyttöohje tästä.
Ohjeiden lukemiseen tarvitset Adobe Reader
ohjelmiston, jonka voit ladata koneellesi alla olevan painikkeen kautta

Hinnasto
Avaa Taseri
hinnasto tästä.
Opastusvideot
Vinkkejä
Versiohistoria
Viimeisin päivitys
20.3.2017
- Lisätty toiminto avaustositteiden siirtoon
tilikauden tositteiksi.
- Korjaus tositteen tallennukseen.
- Päivä- ja pääkirjatulosteilla korjattu vientien
summat näkymään 2 desimaalin tarkkuudella Windowsin oletusasetuksista
riippumatta.
- Korjattu virhe tositepohjan poistossa.
- Korjattu Excel-viennin ongelma (virhe 450)
- Tekninen muutos pääkirjaraportteihin
- Korjattu raporttien tulostuksessa näytettävät
tilikausien päivämäärät
- Korjattu tuloslaskelman ja taseen laajan muodon
tulostusvalinta
6.0 versiossa uusia ominaisuuksia:
- Tuloslaskelman ja taseen Excel-vienti
- Yksinkertaisempi tilikartan muodostus
- Helpompi raporttien tulostus
Aiemmat päivitykset 5.0 versioon:
- Korjattu vaihtoehtoisen tositesyöttöikkunan ongelma,
jossa vientitiedot eivät tulleet näkyviin.
- Suurennettu ikkunoita 125% DPI-asetukselle.
- Korjattu tuloslaskelman ja taseen tulostukseen
liittynyt virhe nro 3075.
- Korjattu huoltotiedoston lähetys.
- Korjattu yksittäisillä käyttäjillä esiintynyt virhe
ilmoituksella "Can't open any more databases".
- Lisätty Metalliliiton tilikartta.
- Korjattu varmuuskopiointiin liittynyt virhe,
kopiointi antoi virheilmoituksen eikä onnistunut.
- Korjattu yksittäisillä käyttäjillä esiintynyt virhe
ilmoituksella "Couldn't lock file". Päivitys tarpeellinen vain jos
ohjelma antaa kyseisen virheilmoituksen.
- Lisätty Lionsklubin tilikarttamalli
- Korjattu vain vuokrattuun Taseri-lisenssiin liittynyt
ongelma Tilien saldot ikkunassa, joka esti luettelon selaamisen.
- Korjattu päiväkirjaan liittyvä tulostusongelma.
Joillakin tulostimilla päiväkirja jää tulostimen tulostusjonoon.
- Korjattu Rekisteröi-painikkeen virhe,
rekisteröintitiedot eivät tallentuneet. Rekisteröintitiedot saa
tallennettua Asetukset ikkunasta 5.0.9 versiossa.
5.0 versiossa uusia ominaisuuksia:
- Tositepohjat
- Voit määritellä usein samanlaisina toistuvat
viennit tositepohjaksi. Tositepohjan avulla luot uuden tositteen
valmiiksi täytetyillä vienneillä suoraan pikavalinnasta tai
valikosta löytyvästä luettelosta.
- Tositteiden tarkistus varkistaa että:
- Tositteiden päivät kuuluvat tilikauteen.
- Debet ja kredit viennit menevät tasan.
- Jokaiselle viennille on valittuna tili.
- Tilin päiväsaldot
- Näyttää päiväkohtaisen summan valitun tilin debet
ja kredit vienneille sekä kumulatiivisen yhteissumman tilikauden
alusta. Listaa vasten voi tarkistaa esim. pankkitilin saldon
tiliotteella näkyvään päiväkohtaisen saldon.
Aiemmat päivitykset 4.0 versioon:
- Windows Vistan vaatimukset paremmin huomioitu:
- Yhdistykselle perustettava tietokanta luodaan Omat tiedostot\Taseri
kansioon
- Tietokannan palautus ehdotetaan palautettavaksi Omat
tiedostot\Taseri kansioon
- Lisätty tarkistus ja huomautus, jos tilejä valitaan tai on valittu
pääryhmiin.
- Lisätty tulos- ja tasemallien tarkistukseen erillinen Mallien
tarkistus -ikkuna. Tämän ikkunan voi pitää auki malleja muokattaessa.
- Parannettu Huoltotiedoston lähetys -toiminnon luotettavuutta.
- Korjattu Tilitarkastelu toiminnosta mahdollinen virhe "Selite can't
be a zero-length string". Virhe voi esiintyä, jos jonkin tositteen
seliteteksti on tyhjä.
- Lisätty tulostustoiminnot Tilien saldot ja Tilien tarkastelu
toimintoihin.
- Versio 4.0.2 julkaistu 8.1.2007.
---
Alla olevat muutokset sisältyvät 4.0 versioon sekä viimeisimpään 3.2
versioon.
- Lisätty tarkistus, ettei tiliä, jolle on vientejä kuluvalla tai edellisellä
tilikaudella, voi poistaa.
- Korjattu virhe tilikartan tulostuksessa, minkä vuoksi jonkin ryhmänimen ollessa tyhjä
tulostus ei toiminut.
- Korjattu virhe "tositteen haku" toiminnossa, jonka vuoksi arvolla haku ei
senttien osalta toiminut.
- Korjattu virhe, jonka vuoksi Tilien saldot toiminto saattaa näyttää virheellistä
saldoa ja poikkeaa esim. pääkirjan tai taseen arvoista. Virhe ei tavallisesti tule esiin
mutta ohjelman päivitys on suositeltava.
- Lisätty toiminto, joka tarkistaa ettei tietokannan kirjoitussuojaus ole päällä.
(Esim. CD-levylle poltettu varmuuskopio on palautuksen jälkeen oletuksena
kirjoitussuojattu ja tämä estää tietokannan käytön Taserissa. Nyt ohjelma tarkistaa
ja poistaa suojauksen.)
- Korjattu ongelma, joka aiheutti "380 / Invalid property value" virheen tasetta
(tai tuloslaskelmaa) tulostettaessa.
---
- Lisätty toiminto, jolla + ja - näppäimillä voi kasvattaa ja pienentää tositteen
päivämäärää - 24.3.2005
- Korjattu ongelma, joka aiheutti "The start page cannot be greater than stop
page." ilmoituksen tuloslaskelmaa tai tasetta tulostettaessa. (Ongelma aiheutuu
muista samalle tietokoneelle asennetuista ohjelmista, joiden kanssa Taseri ei aiemmin
toiminut ja vaatii uuden version päivityksen. Mikäli tuloslaskelman ja taseen tulostus
toimii, päivitystä ei tarvitse tehdä.)
- Korjattu ongelma, joka aiheutti tuloslaskelman rivien paikkojen satunnaisen vaihtumisen.
Päivitys ei välttämätön mutta suositeltava.
- Korjattu virhe, joka aiheutti taseen edellisen tilikauden vertailutietojen olevan aina
edellisen tilikauden viimeisen päivän tase.
- Korjattu virhe, joka aihetti edellisen tilikauden tuloksen kaksinkertaistumisen
vertailutiedoissa. Virhe tulee esiin vasta tilikauden vaihdoksen jälkeen.
Päivitä
uusi ohjelmaversio ennen tilikauden vaihtoa!
Uutta 3.1 versiossa (4.11.2003)
HUOM! Uudet rekisteröintiavaimet ylläpitoasiakkaille Taseri 3.1 versioon on
toimitettu marraskuun 2003 lopussa. Jos ette ole saaneet uutta rekisteröintiavainta,
pyydämme ystävällisesti ottamaan yhteyttä. Päivittämisestä tehdään vielä
erillinen ohje, koska tuloslaskelma- ja tasemallien päivittämiseksi täytyy tehdä
muutamia varmistuksia.
- Tositteiden haku viennin arvolla ja selitteellä
- Vientien tarkastelu tileittäin
Uutta 3.0 versiossa (21.10.2003)
HUOM! Uudet rekisteröintiavaimet ylläpitoasiakkaille Taseri 3.0 versioon toimitetaan
lähiviikkoina. Päivittämisestä tehdään vielä erillinen ohje, koska tuloslaskelma-
ja tasemallien päivittämiseksi täytyy tehdä muutamia varmistuksia.
- Tositteiden syöttöikkuna täysin uusittu
- Ruudulla näkyy myös valitun tilin saldo päivittyen sitä mukaa kun vientejä
tehdään
- Tuloslaskelma- ja tasemallien luontia yksinkertaistettu
- Tilisaldojen tarkistus ruudulta
Uutta 2.1 versiossa (26.2.2003)
- Mallitilikartta yhdistyskäyttöön - mallitilikartan saa helposti käyttöön ja se
sisältää valmiiksi rungot tuloslaskelma- ja tasemalleille.
Viimeiset muutokset
- Korjattu ongelma tositteiden syötössä - tositteen seliteteksti ei aina tallennu
viennin selitteeksi automaattisesti - 9.1.2003.
Uutta 2.0 versiossa (11.9.2002)
- 'Tyhjien tilien tulostaminen' - voit valita, tulostetaanko pääkirjaan, tuloslaskelmaan
ja taseelle kaikki tilit, vai ainoastaan ne joille on vientejä. Tilikartta voi olla laaja
ja tulosteet saa kuitenkin pidettyä mahdollisimman lyhyinä.
- 'Tuloslaskelma- ja tasemallien tarkistus' - ominaisuus useita tarkistuksia luoduille
tuloslaskelma- ja tasemalleille. Tarkistus pitää sisällään mm. onko kaikki tilit ovat
käytössä, löytyykö samanaikaisesti valittuna kaava ja tilejä, onko kaavan
laskujärjestys oikea.
- 'Tilin lisääminen suoraan tuloslaskelma- ja tasemallin luonnissa' - voit lisätä
tuloslaskelmaan tai taseeseen uuden tilin suoraan Tuloslaskelma ja tase ikkunasta.
- 'Tulosteissa käytettävä fontti - voit muuttaa tulosteissa käytettävän fonttia ja
rajoitetusti myös kokoa.
- Tuloslaskelma- ja tasemallien luonti aiempaa helpompaa
- Päivitetty käyttöohje
Muistakaa ottaa varmuuskopio ennen päivityksen asentamista!
Muutokset 1.2 versiossa
- Päivä- ja pääkirjatulosteet voi tulostaa vaakasuunnassa. Valinta löytyy Asetukset
-ikkunasta.
- Korjattu tietokannan tyhjentämiseen liittyvissä komennoissa olleet virheet - 23.2.2002
- Korjattu tilikauden vaihdossa mahdollisesti ilmenevä "Error 3022" - 25.1.2002
- Korjattu vertailukauden tietoihin tuleva laskuvirhe (muulloin kuin tileittäin
eroteltuna) - 25.1.2002
- "Error 3163" -tulostettaessa tuloslaskelmaa tai tasetta korjattu. Esiintyy,
jos tilille annettu nimi on riittävän pitkä (yli 44 merkkiä).
- Yhteensopivuusongelma Jäseri ja Metseri ohjelmien uusiin versioihin korjattu
- Korjattu "Tietuetta ei löydy" -virheilmoituksen aiheuttaja tulostettaessa
Pääkirja -raporttia - 27.4.2001
- Korjattu tuloslaskelma -osassa valittujen tilien summauspuolen valintaan liittynyt
ongelma - 18.2.2001
- Korjattu tuloslaskelma -osan havaitut virheet.

Kysymykset
ja vastaukset
Miten Taserin saa siirrettyä toiselle tietokoneelle (uudelle
käyttäjälle)
Ohjelman saa siirrettyä uudelle
koneelle seuraavasti:
1. Ohjelman asennuspaketti (esittelyversio)
ladataan Internetistä
uudelle koneelle.
2. Ladattu ohjelmapaketti käynnistetään - eli
asennetaan
ohjelma tietokoneelle.
3. Tehdään "vanhalla" koneella tietokannan
varmuuskopio ja
siirretään muistitikku uuteen koneeseen.
4. "Uudella" koneella tehdään tietokannan
palautus. Näin saadaan
rekisterin tiedot siirrettyä uudelle
koneelle.
Vaakasuuntaiset tulosteet
Vaakasuuntaisten tulosteiden (tuloslaskelma ja tase laajassa
muodossa sekä päivä- ja pääkirja jos asetuksissa valittu
vaakasuuntainen tulostus) kanssa on joillakin tulostimilla ollut
ongelmia. Tulosteiden esikatselu toimii, mutta paperille ei tulostu
mitään. Tulostustyö vain vilahtaa tulostusjonossa.
Tulostus on onnistunut, kun tulostimen asetuksista Windowsissa on
valinnut päälle kohdan "Tulosta suoraan tulostimelle." Tämä asetus
löytyy tavallisesti, kun menee ensin Ohjauspaneeliin, valitsee
sieltä Tulostimet ja faksit - sen jälkeen valitsee listalta käytetyn
tulostimen ja valitsee sen jälkeen samassa ikkunassa Tiedosto
valikosta Ominaisuudet. Tulosta suoraan tulostimelle -valinta löytyy
tavallisesti Lisäasetukset välilehdeltä.
Saako jokaiselle viennille oman selitetekstin?
Uusien Taseri ohjelmien tositteiden kirjaamisruutu antaa
kaikille vienneille saman selitteen. Tämä voi olla epäkäytännöllistä joidenkin
tositteiden kanssa. Taserin aiemmissa versioissa pystyi kirjoittamaan selitteen jokaiselle
viennille erikseen. Jos tarvitset vientikohtaista selitetekstiä, katso alla olevat
ohjeet.
Saat aiemmissa versioissa olleen ruudun käyttöön, kun käyt Taserin asetukista
valitsemassa kohdan "Käytä vaihtoehtoista tapaa vientien kirjauksessa." Tämä
ikkuna on pidetty ajantasalla ja sieltä löytyy samat uuteen versioon tehdyt uudet
toiminnot kuin "uudesta" tositteiden syöttöikkunasta, syöttötapa vain on
erilainen.
(Nämä kaksi tapaa toimivat täysin rinnakkain, eli molempia voi käyttää vaikka
vuorotellen. Välillä vaan pitää asetuksista käydä laittamassa tuo rasti päälle.)
Miksi Taserin varmuuskopiointi ei onnistu. Ohjelma ilmoittaa: "Tietokannan
uudelleenjärjestely ei onnistunut. Palauta tietokanta varmuuskopiolta ennen kuin jatkat
Taserin käyttöä. Database already exists."
Ongelma johtuu siitä, että Taserin tietokantahakemistoon on jäänyt
jostain syystä epäonnistuneen varmuuskopioinnin seurauksena .MD2 ja .MD3 loppuiset
tiedostot, joiden alku on sama kuin varsinaisella tietokantatiedostolla. Poista nämä
.MD2 ja .MD3 päätteiset tiedostot ja yritä varmuuskopiointia uudelleen.
Minulla on ylläpitosopimus Taseriin. Miksi en saa rekisteröityä päivittettyä
ohjelmaani vanhalla rekisteröintiavaimella?
Taserin rekisteröintiavaimet vaihtuvat aina kun versionumerot muuttuvat esim. 2.x
versioista 3.x versioksi. Web-Media toimittaa uudet rekisteröintiavaimet
ylläpitoasiakkaille uuden version ilmestyttyä. Jos ette ole saaneet
rekisteröintiavainta vaikka teillä on ylläpitosopimus, pyydämme ystävällisesti
ottamaan yhteyttä ja ilmoittamaan samalla yhdistyksen nimen.
Mitä tarkoittaa "Tietokantaa ei löydy, korjaa asetuksista tietokannan
nimi"
Tämä ilmoitus voi tulla Taseria käynnistettäessä tai avattaessa jotain Taserin
toimintoa, esim. Tositteet, Tilit tai Tulos ja tase. Ilmoitus kertoo siitä, että Taseri
ei onnistu syystä tai toisesta avaamaan tietokantaa, johon kirjanpito tallentuu.
Toimenpiteinä asian korjaantumiseksi ovat seuraavat:
- Käynnistä tietokone uudestaan ja yritä tämän jälkeen
käynnistää Taseri uudestaan.
Jotkin toiset tietokoneessa käytetyt tai parhaillaan käynnissä olevat ohjelmat
saattavat aiheuttaa yhteensopivuusongelmia, jotka ilmenevät "Tietokantaa ei löydy,
korjaa asetuksista tietokannan nimi" -ilmoituksena.
- Jos ongelma jatkuu vielä sen jälkeen kun tietokone on käynnistetty uudestaan,
tietokantatiedosto saattaa olla vioittunut siten, ettei Taseri enää ymmärrä sen
sisältämiä tietoja. Ensimmäisenä toimenpiteenä on tällöin palauttaa
tietokannan varmuuskopio Tietokannan palautus -toiminnolla. (HUOM! Muistakaa
pitää varmuuskopiot mahdollisimman hyvin ajantasalla.)
Tietokannan vioittuminen voi johtua esim. tietokoneen äkillisestä sammuttamisesta,
laitevioista, sähköpiikeistä tms.
- Jos ongelma jatkuu vielä varmuuskopion palauttamisen jälkeenkin, on seuraavana
toimenpiteenä asentaa Taseri-ohjelma uudestaan ja kokeilla, että
ohjelma toimii asennuksen heti jälkeen. Tämän jälkeen voi jälleen yrittää
tietokannan palautusta.
Nämä toimenpiteet ovat yleisiä neuvoja. Tilanteen mukaan saattaisi olla parempiakin
toimintatapoja, mutta tilannetta täsmällisesti näkemättä emme pysty tarkempia ohjeita
antamaan.
"Selected collating sequence not supported by the operating
system"-virheilmoitus
Joissakin tietokoneissa saattaa Taserin ikkunoita (Tositteet, Tilit, ...) avattaessa
tulee virheilmoitus "Selected collating sequence not supported by the operating
system"-virheilmoitus.
Virhe korjaantuu vaihtamalla Windowsin Ohjauspaneelista kansallisuusasetukseksi
Englanti (Yhdysvallat), tallentamalla asetukset, käynnistämällä kone uudestaan.
Taserin pitäisi nyt näillä asetuksilla käynnistyä. Tämän jälkeen Ohjauspaneelissa
voi käydä vaihtamassa kansallisuusasetukseen takaisin Suomi.
|