 |
Ohjelmaversio
2.1.37
Windows 10, 8 ja 7 käyttäjille
HUOM! Jäseri PRO ohjelman ylläpito on
päättynyt.
HUOM! Windows 10 käyttöjärjestelmässä pitää
ottaa käyttöön .NET Framework 3.5 versio ennen asennusta.
3.5 version saa käyttöön Windows 10:ssä avaamalla
Ohjauspaneelin, sieltä Ohjelmat ja sen alta edelleen ”Ota
Windowsin ominaisuuksia käyttöön tai poista niitä käytöstä”.
Sieltä avautuu lista, jolta ruksataan .Net Framework 3.5 (sisältää
.NET 2.0 ja 3.0) kohta.
Ohjelmaa päivitetty
8.2.2017.
Käyttöopas
Käyttöopas päivitetty 16.1.2012.
Lataa käyttöohje tästä.
Ohjeiden lukemiseen tarvitset Adobe Reader
ohjelmiston, jonka voit ladata koneellesi alla olevan painikkeen kautta

Hinnasto
Avaa Jäseri
PRO hinnasto tästä.
Vinkkejä
Viimeisin päivitys
8.2.2017.
- Lisätty suoritukset näkymään laskukopioiden
lähetys sähköpostitse.
- Lisätty suoritukset näkymään laskutuslistan
yms. poimintaehdoksi laskun lähetys sähköpostitse.
- Korjattu muokattavat raportit toiminnon
virhe.
- Lisätty osoitetietojen vientiin
sähköpostiosoite.
- Lisätty tarkistus saapuvat viitemaksut
aineiston yksilöintiin arkistointitunnuksen lisäksi
- Muutettu / nopeutettu laskujen siirto
historiaan toimintoa.
- Korjattu sähköpostitse lähetettävien
maksumuistutusten lähetysvirhe.
- Lisätty sähköpostin lähetysvirheiden
näyttötoiminto ryhmäsähköpostiin.
- Sähköpostilaskun muotoilu muutettu.
- Korjattu tulostus ikkunan koko.
- Lisätty laskutustietojen vienti taulukkoon ja
Excel ohjelmaan mahdollistaen laskujen lähetyksen esim. osana
jäsenlehteä.
- Suurennettu ikkunoita 125% DPI-asetukselle.
- Korjattu yksittäisen sähköpostin lähetykseen liittynyt virhe numero 438.
- Korjattu huoltotiedoston lähetys.
- Lisätty SMTP sähköpostilähetykseen käyttäjän
autentikointi ja SSL salaus.
- Lisätty laskutuslistatuloste, jossa näkyy
laskulle merkittyjen suoritusten yhteissumma.
- Lisätty laskutuslistan tulostukseen rajaus
laskulle merkittyjen suoritusten summan perusteella.
- Päivitetty osoitepäivityspalvelu vastaamaan
version 2.0 tietuekuvauksia.
- Korjattu varmistushakemisto asetuksen
tallennukseen liittynyt ongelma.
- Korjattu, suoritukset ikkunassa ei
näkynyt laskun otsake tietoa.
2.0 versiossa uusia ominaisuuksia:
- Uudet SEPA-ajan tilisiirtolomakkeet
- SMTP palvelimen portti on käyttäjän
määriteltävissä
Aiemmat päivitykset Jäseri PRO 1.0 versioon
- Korjattu perhetietojen poistamiseen liittyvä
virhe.
- Korjattu virhe, jossa kaikki jäsenelle
liitetyt ominaisuudet eivät näkyneet Jäsenrekisteri-ikkunassa.
Virhe esiintyy, jos tietokannassa on ominaisuus jolla ei ole
nimeä.
- Korjattu perheen muodostamiseen liittynyt
puute, uuden lisätyn jäsenen voi kytkeä perheeseen sulkematta
jäsenrekisteri-ikkunaa.
- Korjattu virheellinen ilmoitus "Poistetaanko
perheen tiedot" uutta jäsentä lisättäessä.
- Lisätty tarratuloste, johon tulostuu
perheenjäsenten nimet.
- Päivitetty sähköpostin lähetykseen (vain
Suora SMTP lähetystapa) sähköpostiosoitteen kelpoisuus
tarkistus.
- Korjattu asetuksissa räätälöitdyn
muistutuspohjatiedoston asetusongelma.
- Osoite arkille tulosteen tulostusjärjestys
korjattu.
- Perheluettelon tulostusjärjestys muutettu
sukunimen mukaan aakkostetuksi.
- Korjattu konekielisten suoritustietojen
kirjauksen virhe, jäsenmaksulaskun merkintä maksetuksi ei
merkinnyt jäsenrekisteriin Jäsenmaksu ok rastia päälle. Virhe ei
koske suoritusten käsinkirjausta.
- Lisätty poistotoiminto, jolla saa poistettua
ne suoritukset joiden lasku on jo poistettu.
- Lisätty maksumuistutusten tulostukseen
valinta tulostaa vain jäsenmaksulaskut, muut tai kaikki
- Lisätty tulostusjärjestysvalinta
jäsenkorttitulostukseen.
- Korjattu suorituslistan tulostus aikavälille

Kysymykset
ja vastaukset
Miten Jäseri PRO:n saa siirrettyä toiselle tietokoneelle (uudelle
käyttäjälle)
Ohjelman saa siirrettyä uudelle
koneelle seuraavasti:
1. Ohjelman asennuspaketti (esittelyversio)
ladataan Internetistä
uudelle koneelle.
2. Ladattu ohjelmapaketti käynnistetään - eli
asennetaan
ohjelma tietokoneelle.
3. Tehdään "vanhalla" koneella tietokannan
varmuuskopio ja
siirretään muistitikku uuteen koneeseen.
4. "Uudella" koneella tehdään tietokannan
palautus. Näin saadaan
rekisterin tiedot siirrettyä uudelle
koneelle.
Miksi Jäserin varmuuskopiointi ei onnistu? Ohjelma ilmoittaa:
"Tietokannan uudelleenjärjestely ei onnistunut. Palauta tietokanta varmuuskopiolta
ennen kuin jatkat Jäserin käyttöä. Database already exists."
Ongelma johtuu siitä, että Jäserin tietokantahakemistoon on jäänyt jostain syystä
epäonnistuneen varmuuskopioinnin seurauksena .MD2 ja .MD3 loppuiset tiedostot, joiden
alku on sama kuin varsinaisella tietokantatiedostolla. Poista nämä .MD2 ja .MD3
päätteiset tiedostot ja yritä varmuuskopiointia uudelleen.
Minulla on ylläpitosopimus Jäseriin. Miksi en saa rekisteröityä päivittettyä
ohjelmaani vanhalla rekisteriavaimella?
Jäserin rekisteröintiavaimet vaihtuvat aina kun versionumerot muuttuvat esim.
1.x
versioista 2.x versioksi. Web-Media toimittaa uudet rekisteröintiavaimet
ylläpitoasiakkaille uuden version ilmestyttyä. Jos ette ole saaneet
rekisteröintiavainta vaikka teillä on ylläpitosopimus, pyydämme ystävällisesti
ottamaan yhteyttä ja ilmoittamaan samalla yhdistyksen nimen.
Mitä tarkoittaa "Tietokantaa ei löydy, korjaa asetuksista tietokannan
nimi"
Tämä ilmoitus voi tulla Jäseriä käynnistettäessä tai avattaessa jotain Jäserin
toimintoa, esim. Jäsenrekisteri, Laskutus. Ilmoitus kertoo siitä, että Jäseri ei
onnistu syystä tai toisesta avaamaan tietokantaa, johon rekisterin tiedot tallentuvat.
Toimenpiteinä asian korjaantumiseksi ovat seuraavat:
- Käynnistä tietokone uudestaan ja yritä tämän jälkeen
käynnistää Jäseri uudestaan.
Jotkin toiset tietokoneessa käytetyt tai parhaillaan käynnissä olevat ohjelmat
saattavat aiheuttaa yhteensopivuusongelmia, jotka ilmenevät "Tietokantaa ei löydy,
korjaa asetuksista tietokannan nimi" -ilmoituksena.
- Jos ongelma jatkuu vielä sen jälkeen kun tietokone on käynnistetty uudestaan,
tietokantatiedosto saattaa olla vioittunut siten, ettei Jäseri enää ymmärrä sen
sisältämiä tietoja. Ensimmäisenä toimenpiteenä on tällöin palauttaa
tietokannan varmuuskopio Tietokannan palautus -toiminnolla. (HUOM! Muistakaa
pitää varmuuskopiot mahdollisimman hyvin ajantasalla.)
Tietokannan vioittuminen voi johtua esim. tietokoneen äkillisestä sammuttamisesta,
laitevioista, sähköpiikeistä tms.
- Jos ongelma jatkuu vielä varmuuskopion palauttamisen jälkeenkin, on seuraavana
toimenpiteenä asentaa Jäseri-ohjelma uudestaan ja kokeilla, että
ohjelma toimii asennuksen heti jälkeen. Tämän jälkeen voi jälleen yrittää
tietokannan palautusta.
Nämä toimenpiteet ovat yleisiä neuvoja. Tilanteen mukaan saattaisi olla parempiakin
toimintatapoja, mutta tilannetta täsmällisesti näkemättä emme pysty tarkempia ohjeita
antamaan.
Ongelmia postinumerorajauksessa
Jäseri saattaa antaa virheen "Error in Formula", kun tulostaa luetteloa /
tarroja postinumerorajauksella.
Ongelma ilmenee silloin, jos jonkin jäsenen postinumerokenttään on syötetty muuta
kuin numero tietoa. Esim. ongelman aiheuttaa esim. Ruotsin postinumerot. Ratkaisuna on,
että siirtää ko. postinumerot postitoimipaikkatiedon alkuun.
Miten muokkaan sähköpostilaskua?
Tässä ensimmäinen "pikaopas" sähköpostilaskun muuttelemiseksi.
Sähköpostilaskun laskupohjaa voi muutella - tosin tästä ei vielä ole ohjeita
olemassa. Jäserin asetuksissa on kohta Email laskupohja, joka kertoo sen tiedoston nimen,
josta laskupohja luetaan. Kannattaa ottaa alkuperäisestä pohjasta kopio, jos lähtee
tekemään muutoksia, jotta pääsee palaamaan lähtötilanteeseen jos uuden kanssa
ilmenee ongelmia.
Pohjassa on valmiina kaikki "koodit", jotka Jäseri laskua muodostaessaan
korvailee. "Koodin" muoto on <KOODISANA:XX>, jossa koodisana kertoo
Jäserille, mikä tieto tähän sijoitetaan ja XX kertoo kuinka monta merkkiä
maksimissaan tälle tiedolle on käytössä.
XX lukua kasvattamalla saa enemmän tietoa näkyviin - samalla tosin muotoilu menee sitten
"miten sattuu"
Miten Word-ohjelmaan (esim. joukkokirje) saa vain tietyn ominaisuudet omaavat
henkilöt?
Tämä kysymys liittyy enemmän Word-ohjelman ominaisuuksiin, joita en sen tarkemmin
käsittele.
Jäserin tietokannassa on taulut jr, pi ja pt joiden tietoja pitää yhdistää
tietokantakyselyssä.
jr -taulu sisältää henkilöiden perustiedot; nimi, osoite jne.
pi -taulu sisältää ominaisuudet; ominaisuuden nimi, kuvaus jne.
pt -taulu sisältää tiedot, mitä ominaisuuksia kullakin henkilöllä on
Kyselyssä on vaadittava, että jr.jrID = pt.ptjrID ja pt.ptpiID = pi.piID ja pi.piID =
halutun ominaisuuden numero tietokannassa.
Miksi laskun ylälaitaan ei jollakin tulostimella tulostu yhdistyksen nimeä, vaikka
se esikatselukuvassa näkyykin?
Tämä johtuu kirjoittimen tulostusalueesta. Jos kirjoitin ei pysty tulostamaan
riittävän lähelle sivun ylälaitaa, saattaa yhdistyksen nimi jäädä tulosteelta
kokonaan puuttumaan. Ongelman saa korjattua, kun Asetukset -ikkunassa kasvattaa
riittävästi ylämarginaalia.
|